Het is een historisch moment voor de wetenschap en de ruimtevaart in het bijzonder. De Philaeverkenner
die al tien jaar door de ruimte zweeft met de Rosettasonde is
gisteren op de komeet 67P/Churyumov/Gerasimenko
gelandt. Ook heb ik gisteren de film Interstellar
van magiër Christopher Nolan gecheckt en ik kan het niet laten om de
verbanden tussen de twee te maken.
Natuurlijk
gaan ze beiden over ruimtevaart en over een belangrijke stap die
gezet wordt door de mensheid, maar misschien dat het je nog niet
helemaal duidelijk is waarom het slagen van de landing van de Philae
zo belangrijk is.
NASA
heeft zich een tijd terug voorgenomen om tegen 2030 een persoon op
Mars neer te zetten. Vrij ambitieus project natuurlijk en alleen
haalbaar als de juiste stappen ondernomen worden en men beslagen ten
ijs gaat vooraleer bij de voordeur van onze rode zusterplaneet aan te
bellen. Eén van die stappen is het verzamelen van data op een komeet
die rond de maan heen vliegt.
Dus
om het vrijwel onmogelijke te doen – een mens neerzetten op Mars –
moet men eerst het schijnbaar onmogelijke doen: een komeet uit orbit
trekken en vervolgens rond de maan laten draaien en dáár een stel
mensen op neerzetten. Anything that can happen, will happen. Dus,
gewoon om dat het kan, zal het ook gebeuren en lukken.
Dat
is althans de strekking van Interstellar.
Sorry als ik de film nu voor je lijk te spoilen, maar wat ik hier ook
neer zal zetten zal nooit afbreuk kunnen doen aan de absolute pracht
van de beelden en de kracht van het verhaal.
Waar
science-fiction soms gebruik maakt van fantastische doch
fantastieloze technologiën en fancy tierelantijntjes die niet echt
onderbouwd worden is dat niet het geval bij Interstellar.
Christopher Nolan heeft samengewerkt met een wetenschapper, die de
regisseur in toom hield, om er voor te zorgen dat het Jerry
Bruckheimer-gehalte tot een minimum beperkt blijft.
Dit
zorgt er voor dat de film doorspekt is van verschillende lagen die
ook daadwerkelijk toegankelijk zijn doordat je niet wordt afgestoten
door een overmate aan bullshit. Als kijker heb je dus ook makkelijk
toegang tot een soort centrale boodschap die gedestilleerd kan worden
uit de drie-uur-durende ruimte-opera.
De inhoud van de film wijkt niet zo ontzettend veel af van het toekomstige plan van NASA, op wat gaten na dan, maar zijn beide gericht op het overleven van de mensheid. Wat daar voor nodig is lijkt Nolan al op een subtiele manier duidelijk te maken en dat is een ongebreidelde overlevingsdrang die gepaard gaat met liefde. Misschien een onconventioneel huwelijk, maar de film maakt duidelijk dat het niet zo is. Checken dus.


Geen opmerkingen:
Een reactie posten